3.3. ANALIZA I INTERPRETACIJA REZULTATA ISTRAŽIVANJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

Mišljenja roditelja o poboljšanju saradnje između porodice i škole


Četvrtim zadatkom našeg istraživanja želeli smo da na osnovu ispitivanja i analize stavova roditelja unapredimo saradnju.



Na osnovu Grafikona 4 možemo zaključiti da roditelji smatraju da se saradnja između porodice i škole može poboljšati ukoliko se roditelji i nastavnici posmatraju kao ravnopravni akteri koji učestvuju u vaspitno-obrazovnom procesu. Ako pogledamo svaki pojedninačni element koji smo ispitivali, možemo izneti sledeće zaključke na postavljeni zadatak istraživanja koji se odnosi na stavove roditelja o poboljšanju saradnje između porodice i škole: 23) Nastavnik uvažava i moje mišljenje prilikom rešavanja nekog problema je tvrdnja sa kojom se slaže 49% roditelja, 25% roditelja se slaže u potpunosti, dok se 24% roditelja niti slaže, niti ne slaže sa datom tvrdnjom; 24) 43% roditelja se slaže sa tvrdnjom Osećam se ravnopravno sa nastavnikom u komunikaciji, 30% roditelja se slaže u potpunosti, dok je 26% roditelja neodlučno, odnosno niti se slaže niti se ne slaže. Kako bi saradnja bila što uspešnija, treba da se odvija kontinuirano, planski, sistematski, da su jasno utvrđeni ciljevi, zadaci, oblici, metode, sadržaji i dinamika njihovog ostvarivanja. Ona treba da ima karakter partnerskog odnosa, roditelji i nastavnici da budu ravnopravni, informišu se, dopunjuju, razmenjuju iskustva o razvoju, učenju i ponašanju dece u ove dve sredine. Takođe, roditelji i nastavnici treba međusobno da se poštuju, uvažavaju obrazovanje, životno i radno iskustvo i spremnost za komunikaciju. Cilj ovakve saradnje treba da bude usaglašavanje stavova i uspostavljanje kontinuiteta između porodičnog i društvenog vaspitanja u celini; 25) Nastavnik nije nadmen prilikom komuniciranja je tvrdnja sa kojom se slaže 48% roditelja, 40% roditelja se slaže u potpunosti, dok se 12% roditelja niti slaže, niti ne slaže sa ovom tvrdnjom; 26) 41% roditelja se slaže sa tim da uvek može da iznese svoje mišljenje i stavove, dok se 31% roditelja u potpunosti slaže sa navedenom tvrdnjom; 27) Polovina ispitanih roditelja, odnosno 50% se slaže sa tvrdnjom Atmosfera prilikom razgovora sa nastavnikom odiše toplinom i poverenjem, 30% roditelja se slaže u potpunosti, dok se 18% roditelja niti slaže, niti ne slaže sa datom tvrdnjom. Kako bi uspešno obavljao zahtevne uloge koje ima, nastavnik mora da poseduje i određena svojstva ličnosti, a to su: ljubav prema ljudima i kompetencije da komunicira sa njima u kojima dolazi do izražaja razumevanje, poverenje, tolerancija, iskrenost, dobronamernost, predusretljivost; visok nivo opšte i pedagoške kulture; upornost; odvažnost; humanistički pogled na svet i optimističnost u radu sa učenicima i u saradnji sa drugima, u ovom slučaju roditeljima; 28) Nastavniku nije važno moje mišljenje je tvrdnja sa kojom se ne slaže 56% roditelja, 28% roditelja se niti slaže, niti ne slaže, dok se 13% roditelja uopšte ne slaže sa tom tvrdnjom; 29) Distanciran je i hladan prilikom razgovora je tvrdnja sa kojom se ne slaže više od polovine ispitanih roditelja, tačnije 56%, 25% roditelja je neodlučno, dok se 19% roditelja uopšte ne slaže sa tom tvrdnjom; 30) Nezainteresovan je za ono što ja kažem ili predložim je tvrdnja sa kojom se ne slaže 67% roditelja, dok se 10% roditelja ne slaže uopšte sa ovom tvrdnjom. Od ključnih veština koje bi trebalo da poseduje nastavnik izdvajaju se: komunikacijske veštine, veštine rukovođenja i organizacije i veštine potrebne za rad u timu. Ove veštine su i preduslov za kvalitetnu saradnju sa roditeljima; 31) Nadmen je i arogantan u razgovoru sa mnom je poslednja tvrdnja iz tabele sa kojom se ne slaže 59% roditelja, 23 % roditelja se niti slaže, niti ne slaže sa ovom tvrdnjom, dok se 15% roditelja uopšte ne slaže sa istom. Jedno od najvažnijih područja rada odeljenjskog starešine je saradnja sa roditeljima. Kvalitetna i efikasna saradnja zavisi od odnosa između roditelja i nastavnika. Nastavnik treba da bude nosilac ove saradnje. On kroz saradnju sa roditeljima treba da stvori uslove u kojima će škola i porodica zajednički podsticati razvoj svakog pojedinačnog učenika, razmenjivati mišljenja, dogovarati se, zajednički raditi na problemima i težiti ka njihovom konstruktivnom rešavanju. Sadržaji koje treba obuhvatiti saradnjom su: sposobnost socijalnog opažanja, empatičnost, komunikativnost, primenjivost znanja kojim raspolaže, objektivnost, pravičnost, doslednost, pedagoško-psihološka osposobljenost, usklađen odnos sa roditeljima.

Statistička značajnost u ovom zadatku koji se odnosi na poboljšanje saradnje porodice i škole, postoji za tri tvrdnje. Uvek mogu da iznesem svoje mišljenje i stavove je tvrdnja koja je najviše vrednovana od strane roditelja koji imaju visoko obrazovanje, nešto nižu saglasnost pokazali su roditelji sa osnovnim obrazovanjem, dok su najnižu saglasnost u odgovorima pokazali roditelji sa srednjim obrazovanjem. Nastavniku nije važno moje mišljenje je tvrdnja koja je najviše vrednovana od strane roditelja koji imaju osnovno obrazovanje, nešto nižu saglasnost pokazali su roditelji sa srednjim obrazovanjem, dok su najnižu saglasnost u odgovorima pokazali roditelji sa visokim obrazovanjem. Nadmen je i arogantan u razgovoru sa mnom je tvrdnja koja je najviše vrednovana od strane roditelja koji imaju osnovno obrazovanje, nešto nižu saglasnost pokazali su roditelji sa srednjim obrazovanjem, dok su najnižu saglasnost u odgovorima pokazali roditelji sa visokim obrazovanjem. Da bi saradnja između nastavnika i roditelja bila što kvalitetnija, nastavnik u svom radu treba da se rukovodi određenim načelima. Kao osnovna načela za uspostavljanje partnerskog odnosa sa roditeljima izdvajaju se: ravnopravnost, komplementarnost, kompetentnost, auteničnost i demokratičnost.

Autor: Nenad Tasić

1.UVOD U PROBLEM ISTRAŽIVANJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

2. METODOLOŠKI OKVIR ISTRAŽIVANJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

3.1. ANALIZA I INTERPRETACIJA REZULTATA ISTRAŽIVANJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

3.2. ANALIZA I INTERPRETACIJA REZULTATA ISTRAŽIVANJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

3.3. ANALIZA I INTERPRETACIJA REZULTATA ISTRAŽIVANJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

3.4. ANALIZA I INTERPRETACIJA REZULTATA ISTRAŽIVANJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

4. PREDLOG MERA – AKCIONI PLAN: UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

5. ZAKLJUČAK – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA

6. BIOGRAFIJA – UTICAJ SARADNJE RODITELJA I ŠKOLE NA OBRAZOVNA POSTIGNUĆA UČENIKA



IZVORI I LITERATURA

Izvori

  1. Razvojni plan Osnovne škole ,,Branko Radičević“ Bujanovac za period 2020/2025. godine, od 15.10. 2019.
  2. Izveštaji o posebnom kontrolnom stručno-pedagoškom nadzoru Osnovne škole ,,Branko Radičević“ Bujanovac, od 24.10. 2019.
  3. Aneks razvojnog plana Osnovne škole ,,Branko Radičević“ Bujanovac za period 2015/2020. godine, od 04.10. 2019.
  4. Izveštaj i Akcioni plan Tima za zaštitu od osipanja učenika Osnovne škole ,,Branko Radičević“ Bujanovac, avgust 2020.
  5. Izveštaj i Akcioni plan Tima za samovrednovanje Osnovne škole ,,Branko Radičević“ Bujanovac, avgust 2020.
  6. Izveštaj i Akcioni plan Tima za saradnju sa roditeljima Osnovne škole ,,Branko Radičević“ Bujanovac, avgust 2020.
  7. Pravilnik o standardima kvaliteta rada ustanove, Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik, broj 14; 2. avgust 2018.

Literatura

  1. Pejatović, A. (2015): Istraživanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji – Stanje, izazovi i perspektive. Beograd: Filozofski fakultet.
  2. Kundačina, M. i J. Stamatović (2018): Istraživanje obrazovno-vaspitne prakse i pisanje istraživačkog rada. Beograd: Samo korak.
  3. Stanisavljević – Petrović, Z. (2008). Uticaj nerazvojnih kriza u porodici na školski uspeh učenika, Mladi i porodica. Niš: Filozofski fakultet, 125-144.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *