Motivacija kao glavni faktor uspeha učenika



Da li je motivacija važna za uspeh učenika? Kakvo je vaše mišljenje?

Kada govorimo o motivaciji kao ključu uspeha, a ona to sigurno jeste, onda trebamo da znamo da se ona različito koristi od strane učenika. U postizanju svog cilja oni koriste dva načina: jedni hoće da prevaziđu neuspeh, dok drugi teže ka postizanju uspeha.

Dobar nastavnik zna da i jednu i drugu vrstu učenika treba podučavati istim vrednostima u postizanju uspeha a neki od načina su:

  • Naučiti učenike da dele gradivo na manje celine kako bi ga lakše savladali. Pritom moraju da znaju da nesmeju da sebi postavljaju ni preniske a ni previsoke ciljeve, jer i jedni drugi mogu da prave problem prilikom postizanja krajnjeg uspeha.
  • Učenicima treba davati zadatke težine koja je primerena za njihov uzrast i nivo znanja. Ako nisu usklađeni onda to loše utiče na motivaciju, jer i preteški i previše laki zadaci dovode do toga da učenik gubi volju za radom. Najjači motivator je upravo uspešno rešavanje zadataka, ali onih za koje se učenik potrudio i na kraju uspeo. Ovo vodi ka individualizaciji nastave koja sve više postaje neminovnost u savremenom obrazovanju.
  • Upotrebljavati timsko učenje svaki put kada je to moguće. Naravno, ovde mislimo na to da podela učenika po grupama mora biti urađena tako da u svakoj od njih imamo učenike koji imaju različito postignuće (dobri i slabiji učenici). Ovde će biti ocenjivan rad celog tima, što znači da će svi učenici najverovatnije dobiti dobre ocene.
  • Učenike ne treba učiti da se takmiče samo sa drugim učenicima već i sa samim sobom. To znači da kada je konkurencija u odeljenju jaka, tj. ima dosta dobrih učenika, deo njih odustaje od borbe jer je svestan da ne može biti najbolji. U takvim situacijama preuzima važnu ulogu upravo takmičenje sa samim sobom, tačnije učenici nalaze motivaciju u tome da prilikom svake naredne provere njihovog znanja postignu bolji rezultat (da nadmaše sebe). Takvim načinom rada svi učenici mogu da postignu uspeh, i oni koji se takmiče za ocenu 5 i oni koji se takmiče za ocene 2, 3 ili 4.
  • Koristiti IKT u nastavi svaki put kada je to izvodljivo. Savremeno doba donelo je sa sobom određene promene pa tako današnje generacije dece se „rađaju“ sa elektronskim uređajima (pametnim telefonima, tabletima, kompjuterima). To dovodi do toga da deca od najranije mladosti dolaze u dodir sa njima i tako stiču „zavisnost“ od takvih uređaja, i više su zainteresovani da rade sa njima nego li da čitaju knjige i slušaju nastavnikova predavanja. Upravo tu njihovu zainteresovanost treba usmeriti kao motivaciju za obrazovno-vaspitni rad putem raznih aplikacija za učenje.

Pored svega navedenog važno je uvažavati sve učenike, bez obzira na njihova postignuća u školi, jer to što neko od učenika postiže slabije rezultate ne znači da je „lošiji čovek“ od onog učenika koji ima bolji uspeh.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *