NEŠTO O PREDUZETNIŠTVU



Na pitanje šta je preduzetništvo možda je najbolji odgovor dr Nenada Penezića u knjizi „Kako postati preduzetnik“, gde stoji:

Preduzetništvo je delatnost usmerena na pokretanje, organizovanje i inoviranje poslovanja preduzeća, sa osnovnim ciljem stvaranja novog tržišta i ostvarivanja dobiti. Ono je vezano za sve aspekte ljudskog ponašanja i delovanja – razvija kreativnost, pospešuje rađanje ideja i obogaćuje ljudske potrebe”.

POČETAK

U današnje vreme, čak i u Srbiji, je veoma lako osnovati preduzetničku radnju. Reklo bi se da nikad lakše nije bilo. Potrebno je nešto malo dokumentacije, ime firme, pečat, nekih 50-ak evra za uplatu i to je sve. Imate svoju preduzetničku radnju. Postali ste preduzetnik. I šta sada?

Postali ste preduzetnik

PRVI IZAZOVI

Onda kreće teži posao. Treba voditi biznis i opstati na nemilosrdnom tržištu. Svaka preduzetnička radnja, odnosno preduzetništvo se sastoji iz tri važna činioca:

  • Ideja kojom želite da se bavite i da ostvarujete dobit
  • Preduzetnik – vi kao nosilac posla i pokretač biznisa, vaše lične karakteristike i navike
  • Menadžerske ili preduzetničke veštine kojima raspolažete

Ako imate fenomenalnu ideju, a niste spremni njome da se bavite, niste uporni i niste spremni da stalno gurate napred, onda je sve uzalud. Sa druge strane, ako nemate dobru ideju, onda nećete imati ni dobar rezultat.

Svake godine se osnuje na desetine hiljada firmi iz domena malih i srednjih preduzeća. I većina njih se ugasi u prve dve godine. To je prva granica koju treba savladati. Posle ide lako. Tačnije lakše.

ZASTOJ

Vrlo često je ta granica posledica dobre ideje i upornosti preduzetnika da svojom unutrašnjom snagom, voljom i upornošću „vuče“ firmu napred. Međutim, u jednom trenutku „mišići“ više ne pomažu, tada znanje i veštine dolaze do izražaja. Tu se javlja onaj treći segment  preduzetništva – preduzetničke veštine. I to je najvažniji element koji pomaže da se preskoči ta prva prepreka u vidu dvogodišnjice firme.

Pored toga, preduzetnici su uvek u velikom izazovu da dođu do svojih krajnjih granica. Kada žele da predju na novu stepenicu i podignu firmu na jedan viši nivo, treba im novo znanje za novi nivo. Najčešće ga nemaju ili ne znaju kako da se uzdignu i unaprede poslovanje. Prosto, iscrpeli su sve svoje mogućnosti. Potrebne su im nove veštine.

Pomoć, može?

REŠENJE

Tada im je potreban jedan mali okidač, nešto novo i drugačije. Tada im je potrebna pomoć prijatelja, poznanika, konsultanta u vidu novih veština, metoda, taktike. Svakome je potrebna pomoć u nekom trenutku, pa i preduzetnicima.

Niko ne može sam da ide kroz život. Potreban je jedan mali okidač da se pređe na viši nivo.

I PROCESI – STANDARDIZACIJA NAČINA RADA

Mora da se krene od osnove,  a unutrašnja organizacija je temelj svega. Na dobrom temelju se gradi jaka i stabilna kuća. Tek kada svako u firmi/timu zna koje mu je mesto, šta se od njega očekuje i na koji način treba da radi svoj posao, onda možemo pričati o dobroj organizaciji posla.

Dakle, standardizacija procesa se svodi na:

  • jasnu podelu uloga i odgovornosti, i
  • precizno definisane korake u obavljanju posla. 

Drugim rečima, svodi se na napisane procedure koje detaljno opisuju ko, šta i kako radi, i gde se jasno zna šta treba da proizađe iz svakog koraka. I tu nije kraj. Kada se jednom definišu procedure, onda ih treba vremenom poboljšavati i unapređivati. I tako poboljšavati i unapređivati firmu. NEPRESTANO. Samo tako se možete izboriti sa konkurencijom, neprestanim usavršavanjem svoje firme.

Šta ćete naučiti?

  • Zašto je standardizacija procesa neophodna
  • Identifikacija procesa u firmi
  • Izrada procedura koje opisuju procese
  • Podela uloga i odgovornosti

II STRATEGIJA UPRAVLJANJA FIRMOM

„Bez ciljeva i planova, vi ste poput broda koji jedri bez odredišta“ – Fitzhugh Dodson

Kao i za sve u životu, treba vam plan. Dodajte tome jasne ciljeve, viziju i misiju zbog koje postojite, onda ste na dobrom putu. A još ako dodate adekvatnu strategiju upravljanja koja će vam pomoći da vaša firma predje od tačke A do tačke B, onda ste na idealnom putu. Onda imate balans i uhvatili ste talas uspeha.

Hvatate talas uspeha

Postoje različite strategije upravljanja firmom, a mi ćemo se baviti onom najučinkovitijom i najobuhvatnijom. Znači, prvog dana ćemo analizirati BSC model (Balanced ScoreCard) koji predstavlja najuravnoteženiji model upravljanja preduzećem. Njegova glavna prednost je uspostavljanje balansa između svih bitnih stvari u firmi. Akcenat  nije na samoj jednoj dimenziji firme, već podjednako na svima.

A samo kada se bavite razvojem sopstvenog znanja i znanja svojih ljudi, onda možete imati efikasne proces koji će dovesti do zavodoljnog klijenta, a koji dalje dovode do finansijske stabilnosti i profita. Jedno bez drugog neće. Jedino tako firma uravnoteženo napreduje.  Pored strategije upravljanja firmom, bavićemo se i biznis planom. Zato je ceo drugi dan namenjen izradi biznis plana

III MENADŽERSKE VEŠTINE

Postoji puno alata, metoda i tehnika koje mogu pomoći preduzetniku ili menadžeru da bolje vodi svoju firmu, odnosno svoj sektor. Ako su mogle da pomognu svim velikim firmama koje ih odavno primenjuju, onda mogu i Vama.

Univerzalne su, primenljive uvek i svuda, u svim firmama. Umesto da koristimo “mišiće”, ovde prelazimo na “mozak”, tj. sofisticirane tehnike. Štedimo vreme i novim, boljim pristupom, postižemo bolje rezultate. 

Cenite svoje vreme jer vreme je novac

Ovde ćemo se fokusirati na tri najpotrebnije veštine:

  • SWOT analiza koja će nam pomoći da uočimo svoje prednosti i mane u odnosu na konkurenciju i pretvorimo ih u projekte čijom realizacijom ćemo ostvariti dodatne benefite za našu firmu
  • Pareto metoda ili metoda 80/20 koja će nam pomoći da budemo efikasniji i da mudro koristimo svoje vreme i svoje resurse. Sve sa ciljem da za manje uradimo više, odnosno da pametnim investiranjem vremena ostvarimo najveće rezultate
  • Efikasno upravljanje vremenom ili time management. Osnova svega je planiranje. Ako znamo kako da isplaniramo svoje vreme i da razdvojimo bitno od nebitnog, onda smo na sigurnom putu ka uspehu. Trčimo ka ostvarenju naših ciljeva jer štedimo svoje vreme i investiramo ga samo u one aktivnosti koje nas vode ka cilju.

IV UPRAVLJANJE PROJEKTIMA

Najnoviji trend u organizaciji posla je definitivno upravljanje projektima. Maltene, sve je projekat. Pa kada je tako, onda morate uhvatiti voz promena i hitno uskočiti u metodologiju projektnog menadžmenta. I to ne bilo koju metodologiju, već najbolju svetsku metodologiju – PMI metodologiju. Bitno je da znate smernice, odnosno korake kroz koje treba da prođe projekat od faze pokretanja, preko planiranja, realizacije, monitoringa i na kraju zatvaranja projekta. Kako da ostvarite projektne ciljeve, završite ga na vreme i u predviđenom budžetu? Ako nešto krene naopako kako vratiti projekat na pravi put? Treba raditi na konkretnom projektu tako da ćete osetiti rad na projektu iz prve ruke.

Ova oblast vam pomaže da lakše, brže i jednostavnije realizujete svoje poslovne ciljeve. Olakšava vam da precizno definišete koje aktivnosti čine vaš projekat, koji ljudi/resursi su vam potrebni, koliko će trajati i na kraju koliko će koštati. To je ono što vam je neophodno. Prava metodologija da ubrzamo projekte i da dodamo brzinu našoj firmi. 

Dodajete brzinu

V PRODAJNE VEŠTINE

I sve je to super, zategli smo sve procese i firmi, svako zna šta treba da radi, imamo strategiju kako upravljati firmom, znamo gde želimo da stignemo, imamo dovoljno menadžerskih veština, usavršili smo vođenje projekata. Odlično napedujemo, ostaje nam samo da prionemo na prodaju. Poslednja, ali nikako najmanje bitna veštine je veština prodaje. Ona nam omogućava da svoje usluge/proizvode prodamo i ostvarimo materijalnu dobit zbog koje smo i osnovali preduzetničku radnju. Ona je srž svega.

Izvor: project-management-srbija.com

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *