Pre 40 godina počela je proizvodnja Zastave 128

Foto: Auto magazin

Zapravo, nedugo po prestanku proizvodnje u Italiji, prese su prebačene u Jugoslaviju. Domaća verzija je skoro u potpunosti bila identična italijanskoj, odnosno poslednjem redizajnu koji je predstavljen 1976. godine sa plastičnim branicima, velikim zadnjim svetlima i četvrtastim farovima.

U odnosu na svoju hečbek verziju, Zastavu 101, “stodvadesetosmica” nikada nije imala ni približnu popularnost, pre svega zbog manje praktične karoserije. Tako je do 2008. proizvedeno svega 228.274 primerka.

Rekordna godišnja proizvodnja je bila 1987. sa ukupno proizvedena 33.447 primerka. U julu te godine, radnici u Zastavi sastavili su 3.932 primerka, što se smatra rekordnim mesecom za Zastavu 128.

Foto: Auto magazin


Rekordna dnevna proizvodnja ostvarena je 27.12.1984. sa ukupno 132 proizvedena automobila. Jubilarni 100.000. primerak sa proizvodnih traka sišao je 1986. a 200.000. četiri godine kasnije.

U proizvedene primerke računaju se i lotovi za izvoz, koje je Zastava izvozila u Egipat gde su se sastavljali i smatrali domaćim proizvodom. Izuzev spojlera i znaka Nasr brenda, drugih većih izmena u odnosu na domaće verzije nije bilo.

Osim u Egipat, Zastava 128 izvozila se i na neka od evropskih tržišta, uključujući i Veliku Britaniju, gde se prodavala pod imenom Yugo 411, gde je četvorka označava broj vrata a 11 je bila oznaka za motor od 1100 kubika od 55 KS.

To je bio i najčešći motor u Zastavi 128, dok se 1300 sa 65 KS ugrađivao daleko ređe.

Zastava 128 izvozila se u Velkiku Britaniju pod oznakom Yugo 411 (Foto: Auto magazin)


U Italiji ali i u svetu Fiat 128 bio je prilično uspešan automobil. Titulu automobila godine 1970. zasluženo je dobio pre svega zbog izuzetno naprednih tehničkih rešenja koja su aktuelna i na današnjim automobilima.

Bio je uzor mnogim proizvođačima koji su rad na svojim novim modelima bazirali upravo na Fiatu 128. Neki od njih su dostigli konstrukcione standarde i 11 godina posle početka proizvodnje Fiata 128.

Imao je brojne verzije i derivate, uključujući karavan, roudster i kupe, dok je njegova hečbek verzija, Zastava 101, prvi moderan hečbek na svetu sa prednjim pogonom, nazubljenom letvom volana, poprečno postavljenim motorom pogonjenim zupčastim kaišem, mekferson ogibljenjem i prednjim disk kočnicama.

Izvor – Auto Magazin

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *