Zdrave navike u ishrani grade se u detinjstvu

hrana-hleb-voće
Pexels.com

Izazovi savremenog roditeljstva su brojni, a jedan od onih koji zahtevaju posebnu energiju i strpljenje svakako se tiče ishrane deteta. Navike tokom detinjstva mogu imati veliki uticaj na zdravlje dece, ali i kasnije u odraslom dobu. Međutim, hranjenje mališana nekada može biti prava borba.

Kako podstaknuti dete da jede lisnato zeleno povrće? Kojim se taktikama poslužiti da ima zdravu užinu i pojede kuvano jelo za ručak? Mnoge mame se bore i osećaju nesigurno kada treba da uvedu čvrstu hranu svojim bebama. Druge pak ulažu velike napore da ubede dvogodišnjaka da pojede porciju brokolija. 

Kao i kod većine roditeljskih izazova, više znanja o razvoju deteta i razumevanje kako zapravo navike u ishrani utiču na dečiji razvoj i rast, mogu značajno pomoći. Predlažemo nekoliko korisnih saveta koji vas mogu voditi na putu formiranja zdravih navika u ishrani mališana.

Počnite od pozitivnog okruženja – stolice za hranjenje i pribora za jelo

Prve korake u izgradnji dobrih navika roditelji mogu napraviti već sa uvođenjem čvrste hrane. Iako je ova faza jedna od izazovnijih u prvoj godini bebinog života, možete je lakše proći uz adevatnu pripremu. Izaberite pribor za jelo – tanjiriće i kašičice, za početak, kao i pliće činije za kašice.

Važno je da bebi bude udobno kada treba da proba (i jede) nova jela, kako bi vreme obroka za nju bilo prijatno, a ne neprijatno iskustvo. Izbor adekvatne hranilice za dete je presudan u ovoj fazi, jer su upravo stolice za hranjenje važan korak u osamostaljivanju hranjenja, ali i kasnijeg sedenja za stolom sa celom porodicom.

zdrave-navike-ishrana-hranilica
Pexels.com

Potražite model sa sigurnosnim kaiševima, podesivom tacnom, tj. poslužavnikom i komfornim sedištem. Većina hranilica danas ima i oslonac za noge, a pored klasičnih jednobojnih modela postoje i oni sa šarenim i veselim dizajnom, koji je posebno interesantan mališanima. 

Možete “odigrati pametno”, tako što ćete privoleti bebu da rado sedi i igra se u udobnoj hranilici, a potom i ponuditi prve kašice.

Servirajte uvek zdrave obroke

Zadatak roditelja je da obezbedi zdravu hranu – i tu se vaš posao završava. Ne morate igrati ulogu “zabavljača” i insistirati na tome da se cela porcija pojede. Činjenica je da dete može jesti malo ili mnogo, i to je u redu. Držite se svoje rutine, služeći tri zdrava obroka i dve ili tri užine dnevno. Vremenom, detetu će postati jasno i očekivano da u određeno vreme ima konkretna jela u jelovniku i to je već dobra baza u formiranju zdravih navika u ishrani.

Neka dete odluči o količini porcije

Možete uvek ohrabriti dete da jede, ali nemojte ga prisiljavati. Dopustite mu da odluči koliko od onoga što ste servirali žele da pojede. Pritisak koji dolazi sa primoravanjem vašeg deteta da nešto pojede ili da „počisti tanjir“ može učiniti obrok poprilično nesrećnim iskustvom. Deca jednostavno negativno reaguju kada su pritisnuti da jedu. Dugoročno gledano, to im ne pomaže da zavole novu hranu i isprobaju nove ukuse, čak i kada im se ponudi nagrada za isprobavanje.

Mislite dugoročno

Roditelji umeju biti i previše zabrinuti kada dete ne jede dobro svaki dan. Međutim, ako mu se dosledno daje izbor zdrave hrane, mališan će dobiti dovoljno hranljivih materija čak i ako neki dan jede slabije. Dakle, postarajte se da ne izgubite strpljenje, već da i dalje servirate zdrava jela. Ukoliko primetite duži izostanak apetita porazgovarajte sa pedijatrom ili nutricionistom i potražite savet o ishrani i opštem razvoju svog deteta.

Imajte na umu i to da ste roditelj, a ne “uslužni kuvar” svog deteta. Ako svaki put kad dete odbije skuvano jelo kao alternative ponudite hranu koju voli, možete zaglaviti u začaranom krugu gde mališan jede samo 3-4 omiljena jela ili još gore, industrijske grickalice. Potrebno je mnogo veštine da se ovaj obrazac izbegne, a za početak je dobra ideja da uključite barem jednu zdravu stvar koju vaše dete obično jede.

Verujte detetu kada kaže da je sito

Kada vaše dete kaže da je sito, verujte mu na reč. Nivo gladi kod dece se stalno menja kako njihova tela rastu i razvijaju se. Istina je da je ponekad teško poverovati da se vaše dete zasitilo nakon samo pet zalogaja. Međutim, važno je da mu omogućite da sluša sopstvenu glad i prepozna znake sitosti. Ovo pomaže da nauči da se ne prejeda i da dozvoli svom telu da pravi dobre izbore u jelu.

Pomozite detetu da izgradi ukus

Povrću je teško da se takmiči sa ukusom slatkiša, jogurta i sokova, jer su ljudi navikli da vole slatke stvari. Mališan će uvek radije izabrati slatke ukuse no gorke ili kisele. Međutim, to ne znači da ne možete pomoći detetu da oblikuje ukus. Imajte u vidu sledeće, što je dete više izloženo slatkoj, slanoj i masnoj hrani, manje će uživati u namirnicama prirodnog ukusa poput povrća. Dakle, pokušajte da češće servirate povrće, što sirovo, to bareno, jela poput pasulja, graška i čorbica, no prerađenu hranu.

Vežbajte pozitivan govor

Pexels.com

Deca često ispunjavaju očekivanja koja su im postavili roditelji, a njihove male uši su uvek “uključene”. Zbog toga je posebno važno da se potrudite da ne nazivate svog mališana izbirljivim ili onim koji “jede samo keks”. Umesto toga, upotrebite snagu svojih reči za pozitivno pojačanje: „Pogledaj kako se koristi kašika da se jede supa!“ „Izgleda da voliš da umačeš šargarepu!“ “Volim da jedem sa tobom.”

Ne opterećujte se zbog nereda

Mala deca umeju da naprave nered kada jedu, jer se njihove motoričke veštine još uvek razvijaju. Uz to, istraživanje stvari čulima, a naročito rukama deo je načina na koji uče o svetu oko sebe. Treba uvek imati u vidu i činjenicu da su deca veoma usklađena sa emocijama svojih roditelja. Dakle, vaša anksioznost može stati na put detetovoj spremnosti da jede. Prema tome, opustite se i prihvatite nered. Cilj je da nahranite mališana i da svaki obrok bude prijatno iskustvo. Vremenom, njegove motoričke veštine će biti sve bolje, a nereda sve manje.

Vaše dete raste, uči i stalno se menja. Jednog dana će jesti brokoli, sutradan neće. Može izgledati čudno i iracionalno, ali normalno je da se njihova sklonost i nesviđanje prema hrani menjaju, pa nemojte dozvoliti da vas to uznemiri. Postavite realistična očekivanja kako biste izbegli nepotrebne bitke. Dajte sve od sebe da podržite svoje dete pažnjom, ljubavlju i razumevanjem i zajednički ćete izgraditi zdrave navike u ishrani.

Fotografije:

  1. https://www.pexels.com/photo/a-boy-holding-a-spoon-7946745/
  2. https://www.pexels.com/photo/baby-s-green-and-purple-highchair-973970/
  3. https://www.pexels.com/photo/loaf-bread-708488/
  4. https://www.pexels.com/photo/baby-boy-eating-a-croissant-with-his-mother-4079282/

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *