Zainteresovanost roditelja za saradnju sa školom

Danas roditelji žive u modernom društvu 21. veka koje zahteva od njih dosta odricanja. Obaveze koje moraju izvršavati svakoga dana sputavaju ih da više vremena posvete svojoj deci. Deca su uglavnom prepuštena sami sebi, sami rade domaće zadatke, prevazilaze svoje probleme i posećuju porodični boravak posle škole. Većina roditelja retko posećuju školu i pitaju za svoje dete. Zašto mora tako biti?

Roditelji pojedinih učenika su nezopošljeni, tako da se bave različitim privremeno – povremenim poslovima kako bi obezbedili egzistenciju za svoju porodicu. Najefikasnije mere koje bi znatno uticale na rešavanje problema sa kojima se škole u Pčinjskom okrugu suočavaju su što veće uključivanje roditelja i podrška od strane nastavnika. Oni treba da su što više uključeni u obrazovno-vaspitni sistem škole, da često razgovaraju sa nastavnicima, da zajedno s njima otkriju potencijalne probleme deteta i zajedno ih rešavaju.

Porodica je neophodna za razvoj deteta. Današnji tempo života, brz razvoj tehnologije, nauke, proizvodnje čini porodicu sve važnijim faktorom u vaspitanju dece. Važno je da porodica prati zahteve koje postavlja društvo i da omogući detetu normalnu socijalnu i emocionalnu stabilnost, normalan razvoj i napredovanje u svim pogledima. Saradnja roditelja i vaspitno-obrazovne ustanove neophodna je kao jedan je od uslova za ispoljavanje pozitivnog efekta vaspitno-obrazovnog procesa. Svaka porodica se razlikuje, ali što se tiče obrazovno-vaspitnog rada većina roditelja je saglasna i žele za svoje dete što bolje obrazovanje, a to očekuju od obrazovno- vaspitne ustanove.

Današnji roditelji za neuspeh svoje dece uglavnom smatraju učitelje i nastavnike, dok nastavnici kao odgovorne za ponašanje dece i izostajanje radnih i kulturnih navika vide roditelje. Dešava se da roditelji pred decom, često, u negativnom kontekstu govore o nastavnicima i nije ni čudno da učenici, sve češće ne poštuju svoje nastavnike. Mnogo puta smo bili svedoci roditeljske fizičke agresije prema nastavniku. Navodili su razloge da je rekao detetu nešto neprimereno, uzeo mobilni telefon, zaključio slabu ocenu, zaštitio drugog učenika… i još mnogo toga.

Od stavova roditelja zavisi kako će ona oceniti neku ideju, pojavu, da li će biti za ili protiv. Od stava zavisi neko mišljenje i akcija. Stavovi su dinamičke crte ličnosti, faktori ponašanja i značajne osobine ličnosti. Mogu biti pozitivni i negativni, što znači da je osoba povoljno ili nepovoljno distancirana prema predmetu.

Uloga roditelja na postizanje uspeha učenika u školi veoma je značajna. To pokazuju i rezultati mnogih istraživanja. Stavovi roditelja su nam bitni jer oni predstavljaju povratnu informacijuo tome šta nastavnici rade u školi. Oni su pokazatelj koji govori o potrebi za promenama i novinama, a sve to u cilju prisutnosti svih dokaza podrške učenicima i konstantnom doprinosu škole boljim obrazovnim postignućima učenika.

Mnoga istraživanja su pokazala da socioekonomski status, struktura porodice, vaspitni stil i pol roditelja, njihova uključenost u obrazovanje dece, očekivanja i emocionalna podrška, predstavljaju faktore porodične sredine koji doprinose pojavi školskog neuspeha učenika. Rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je nizak socioekonomski status u korelaciji sa suženim mogućnostima izbora škola, odnosno obrazovnim nejednakostima, školskim neuspehom, visokim rizikom od ranog napuštanja školovanja, nižim samopouzdanjem i intelektualnim sposobnostima, slabije razvijenim socijalnim veštinama.

Svest roditelja je značajna jer pokazuje koliko su roditelji osposobljeni da pruže pomoć učeniku u određenim školskim zadacima, kakvu vrednost pridaju obrazovanju, i na taj način deca generišu i imitiraju njihovo ponašanje.

Na osnovu rezultata mnogih istraživanja, predlažu se raznovrsne forme uključivanja roditelja u obrazovanje dece, odnosno u život škole, kao što su: angažovanost roditelja u aktivnostima odeljenjskih i školskih organizacija; praćenje rada i rezultata učenika; uključivanje u timsko rešavanje školskih problema; organizovanje zajedničkih akcija. Kao rezultat ovakve uključenosti roditelja u obrazovanje dece očekuje se bolje školsko postignuće učenika.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *