Za dalje reforme obrazovnog sistema važno je učešće u studiji ICCS


Srbija je postala jedna od 24 zemlje na svetu koje su pristupile studiji ICCS (International Civic and Citizenship Education Study), kako bi kroz ovaj proces dobila upotrebljive smernice za dalje reforme obrazovnog sistema, saopštila je Vlada Republike Srbije.

ICCS je međunarodno istraživanje koje se bavi znanjima i stavovima učenika u vezi sa građanskim obavezama i aktivnim učešćem u društvu, a sveobuhvatna istraživanja sprovode se svakih šest godina.

Iako je ova tema veoma aktuelna, veoma mali broj obrazovnih sistema je do sada pristupio ovoj studiji.

U ovom istraživanju 2022. godine, testove su radili učenici uzorkovanih odeljenja osmog razreda, odnosno učenici koji imaju 14 godina, a cilj je poboljšanje celokupnog kvaliteta obrazovanja.

Od 24 zemlje u ovom ciklusu istraživanja, Srbija spada među samo 13 zemalja u kojima se građansko vaspitanje predaje kao poseban predmet, ali je skoro u svim zemljama ono integrisano u predmete koji se odnose na društvene nauke – u sve predmete ili kroz zajedničke nastavne aktivnosti.

Nakon prvih analiza postignuća i znanja o građanskim vrednostima ukazuje se na potrebu za unapređenjem nastave i učenja, u delu jačanja interesovanja dečaka za građanske vrednosti, uspostavljanjem metodičkog pristupa koji omogućava učenicima da razviju sistem znanja i veština za istraživanje, kritičku procenu, primenu informacija i rasuđivanje iz različitih izvora u školskom i svakodnevnom životu, kao i da se u okviru škola kreira motivišući kontekst za razvijanje građanskog aktivizma kroz različite radne akcije, volonterske i humanitarne aktivnosti.

Republika Srbija je, prepoznajući važnost društvenih tema koje se obrađuju u ovom istraživanju, već pokrenula niz mera od kojih se očekuje da unaprede učešće mladih u društvu.

Nacrtom novog zakona o volontiranju predviđeno je uspostavljanje nacionalne platforme za volontiranje, koja će predstaviti volontiranje kao zajedničku vrednost celog društva i omogućiti veće prepoznavanje i vrednovanje volonterskih akcija.

Republika Srbija je pokrenula izmene Opštih standarda postignuća – obrazovnih standarda na kraju osnovne i srednje škole, upravo sa ciljem da demokratske kompetencije i pozitivne vrednosti budu okosnica našeg obrazovnog sistema.

Nakon usvajanja novih standarda postignuća u narednih mesec dana, stvoriće se mogućnost za značajna unapređenja u okviru programa nastave i učenja, a za šta su nam rezultati ovakvih istraživanja izuzetno važni.

Pozitivan odnos roditelja/staratelja prema školi uopšte, pa i prema znanju o građanskim vrednostima, u direktnoj je vezi sa višim postignućima učenika, što ukazuje na potrebu promovisanja znanja iz ovih oblasti na nivou društva u celini.

Pored Republike Srbije, u ICCS istraživanju 2022. godine, učestvovali su: Brazil, Bugarska, Kineski Tajpej, Kolumbija, Hrvatska, Kipar, Danska, Estonija, Francuska, Nemačka (Severna Rajna-Vestfalija i Šlezvig-Holštajn), Italija, Letonija, Litvanija, Malta, Holandija, Norveška, Poljska, Rumunija, Slovačka, Slovenija, Španija i Švedska, navodi se u saopštenju.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *